Navigatie
Aangesloten bij:














Rustdag maandag 4 augustus
Vandaag dus een rustdag, gezien het weer van vandaag en de zeer bijzondere vliegdag van gisteren een welkome beslissing van de wedstrijdleiding.
Tja....... de dag van gisteren ........,
(ga er maar even voor zitten, het is best lang geworden)

Het begon allemaal redelijk normaal, warm, vochtig, kans op buien, convergentielijntje enz..
Wat niet voorzien was dat de ontwikkeling zo snel ging dat de eerste buien al hingen voordat de startlijn open ging en de vooruitzichten zodanig waren dat het voor 99,9999% kans zeker was dat er niemand terug zou komen.
En dat de vliegers zeer waarschijnlijk veel regen en wind over hun heen zouden krijgen bij het buitenlanden. Reden voor ons om de ophalers alvast vooruit te sturen richting het oosten, het verste keerpunt lag 172 km ver weg. Dat scheelt al gauw anderhalf uur wachten voor de vlieger.
OP de foto's zie je het weer om 13.35 en om 16.00 uur, de kruisjes betekent onweer. Het gele vierkantje is Leszno


Naar later bleek waren de Italiaanse en Duitse TC naar de wedstrijdorganisatie gegaan met de suggestie om de wedstrijddag te cancelen vanwege de veiligheid.
Vandaag tijdens de teamcaptains meeting bleek dat de organisatie nog wel had gekeken of het mogelijk was om de dag te cancelen nadat de lijn was geopend maar dat van hogerhand was gezegd "nee".
Dit leidde tot een pittige discussie, de Úne helft zei dat het voor de wedstrijdleider is toegestaan om Annex A te overrulen in verband met de veiligheid, de andere helft zei dat dit alleen beschreven was voordat de lijn open was en dat dit "dus" impliceerde dat het daarna niet meer kon.
Met wat Italiaanse en Duitse emotie en een wedstrijdleider die nauwelijks Engels sprak gaf dit wat chaotische taferelen :-) . Uiteindelijk blijft alles zoals het was, alleen vroeg iemand nog wel subtiel of de wedstrijdleider tijdens het starten niet beter naar de radarbeelden kon kijken. i.p.v. te gaan lunchen, oeps.... Maar hij had wel een punt: waarom hebben alle TC's het wel zien aankomen en de CD niet.... oeps....

Ondertussen waren de ophalers onderweg toen we het eerste bericht van Frans kregen: de weg stond onder water en hij kon niet verder. Meinte meldde omgewaaide bomen en takken.
De vliegers waren nog steeds aan het vliegen. "oost of west langs de bui" ? Maar naar later bleek wel spectaculair: Jeroen heeft op 1500 meter boven een rolwolk van een onweersbui golf gevlogen..., mmm, dat hoor je ook niet vaak. En daardoor Jelmer in nog nooit zulk turbulente lucht (waarschijnlijk rotor)
Om daarna 30 km uit te glijden.

Saillant ophaaldetail: Frans stond vast in het water toen 300 meter achter hem Dillen en Mathijs gingen keren (die overigens de gehele weg waren gevolgd door de brandweer vanwege diezelfde ondergelopen weg). Dillen nam vlug een foto van de ondergelopen weg draaide zich om en ging gauw verder. Zette de foto op Faceboek en.... kreeg een boze Frans over zich heen: als je mijn aanhanger fotografeert, mag je me ook wel even helpen ipv omdraaien en wegrijden. Dillen had de hele aanhanger niet gezien...., als je beide foto's bekijkt dan zie je hetzelfde blauwe autootje staan. lol

Op Leszno kwamen ondertussen tussen de buien door, de vliegtuigen met motor binnen, een spectaculair gezicht met de donkere lucht als achtergrond.


Via Glidertracking konden we zien dat Jelmer was buitengeland, even later gevolgd door Francois en Ronald. Jeroen probeerde terug te vliegen maar dat lukte niet, ook Ostrow was geen optie, daar hing het vol met onweersbuien. Verder zijn daar nergens vliegveldjes in de buurt dus besloot Jeroen maar bij Ronald in het veld te gaan staan.


Gelukkig verliep de rest van de ophaal acties redelijk normaal, er was tijd om nog wat te eten onderweg, de kist van jeroen was lastig uit het veld te halen na de regenbui (wegglijden in de modder), Ronald werd bijna frontaal) van de weg gereden door een verkeerde inhaalactie van een Pool (helaas is dat bijna normaal hier) en Meinte heeft 8,5 uur in de auto gezeten en de meeste km's gemaakt: 386 km.

Dit was "one of those days", hierover hebben we het jaren later nog. Frans als meest ervaren ophaler had zoiets nog nooit meegmaakt, en zelfs niet in ArgentiniŰ. Toen dachten al we dat we alles wel gehad hadden.
What will be next?
Wat overigens een leuke bijkomstigheid is , is dat dankzij de groeps-WA iedereen van elkaar weet wat er aan de hand is, gelardeerd met leuke foto's. Wat was het vroeger toch saai ;-)

Oja, de dag is nog niet afgelopen: de thuisblijvers: drie leuke jongedames (Caroline, Jantien en ik) en drie kinderen gingen pizza eten in de stad. Naar achteraf bleek stond de politie biij het hek te wachten, om ons vervolgens te volgen waarschijnlijk in de hoop dat we iets verkeerds deden....
Ja hoor, op zoek naar een parkeerplaats werd er bij een onduidelijk verkeerssituatie linksaf geslagen waar het niet mocht. Eenmaal uit de auto stonden daar twee stoere agenten die werkelijk geen woord over de grens spraken. We hadden geen idee wat er aan de hand was, Caroline bleef vriendelijk lachen, terwijl Jantien dit alles toch maar even op de gevoelige plaat zette. Uiteindelijk schreven ze op wat de bedoeling was: 100 zlt oftewel 25 euro..., Okee maar dan wel een ticker uitschrijven, aldus geschiedde, 20 minuten alter waren de bonnen ingevuld, of we maar even wilden tekenen. Het was ook wel moeilijk , die Nederlandse papieren.

Maar het kan nog erger: een Oostenrijkse ophaler die terug op het veld twee biertjes had gedronken, naar zijn hotel reed 1,5 km verderop, werd aangehouden, moest blazen, had 0,4 ipv de toegestane 0,2 promille en werd.... gearresteerd! Hij zat vannochtend nog in de cel..

En dan zijn daar natuurlijk nog de resultaten: Steven een mooie ruim 931 punten dag. Niet om iets af te doen aan de winnaars van deze dag maar over de puntenverdeling van deze dag is ook nog wel iets te vertellen. Dit was een zogenaamde afstandsdag, voor elke km die er gevlogen werd kreeg je ongeveer 3 punten. De verschillen zijn erg groot. Ook al win je alle racedagen (meesten komen thuis en er worden snelheidspunten verdeeld), een mislukte afstandsdag maakt alle andere dagen waardeloos omdat daar de punten verschillen veel ázijn. eÚn laatste thermiekbel tot 2400 meter, tel uit je winst. (Snapt U het nog?). Duikelingen in het klassement van 15 plaatsen en andersom is niet ongebruikelijk.
Dat dit tot enige vertwijfeling leidt kun je lezen in de FB- chat van de Engelsen:
But after all that fighting at high speed with everyone really close you get one dodgy day and the competition placings are hit with a scatter gun - just doesn't seem right.
Er gaan al langer stemmen op om ons scoringsysteem onder de loupe te nemen, anti gaggle vliegen is een argument, dit is er ook ÚÚn.
Video Journaal
zondag 3 augustus
17.53 uur
Het viel,gelukkig mee op Leszno, er is wat regen gevallen maar niet noemenswaardig, alles ging net langs het veld.
Ondertussen stroomt de App vol van team Leszno met foto's van de vliegers en de ophalers onderweg.
De Italianen zijn woest dat de dag niet is gecanceld, dat had gekund nl.
Op een gegeven moment kon je zien dat het wel erg hard ging me de buienontwikkeling, op dat moment kon iedereen nog Leszno terug bereiken en was iedereen ook nog binnen radiobereik.
De ophalers van Ronald zijn er over 40 minuten
De achterblijvers gaan pizza eten, de vleiegrs eten onderweg iets.

16.48 uur
Iedereen is veilig buiten geland, Jeroen gaat waarschijnlijk bij Ronald staan, hij kan niet terug naar Leszno, daar zit 75 km bui tussen. Ondertussen krijgen we foto's van de ophalers, ondergelopen straten, en berichten van omgevallen bomen, takken op straat enz..
Nou, dit was weer een zeer bijzondere dag....
Op Leszno begint het nu echt te spoken.... ben benieuwd of alles heel blijft op de camping..


16.07 uur
Op glidertracking konden we zien dat Jelmer is geland. 200 km uit...
Jeroen heeft motor gestart. een foto van Ronald dat hij buiten is geland. 16.18 uur.

15.57 uur
Vliegers met een hulpmotortje komen binnen met bliksem op de achtergrond
Frans meldt dat hij niet verder komt omdat...... de weg onder water staat......
Brandweer omt met loeiende sirene voorbij, ondergelopen kelders?



15.19 uur
Jullie vragen je natuurlijk af wat is er aan de hand.... 1 woord, buien!!
Het wedstrijdgebied wordt opgeslokt door twee buienlijnen, hooe het nu met oonze vliegers gaat weten we niet precies. Maar het ziet er op dit moment naar uit dat er niemand terug komt. Hoewel je het natuurlijk nooit zeker weet. De heren zjn buiten radiobereik.
De ophalers zijn al gaan rijden richting het oosten, dat scheelt weer een uur wachten voor de vliegers. En als ze voor niets zijn gaan rijden, dan is dat jammer maar minder erg. De eerste vliegtuigen met een motortje komen terug.
Alles is stormvast gezet, waarschijnlijk gaat het hier over een half uur/uur regenen.

Maaarrrr... vandaar dus dat we geen tijd voor updates hadden... :-)


Dag van gisteren

Tja, wat zal ik zeggen....., de resultaten zijn op een dagoverwinning en een tweede plek niet echt om over naar huis te schrijven....,
Op ÚÚn of andere manier doen de andere vliegers het beter. Wat we wel merken is dat de verschillen onderling steeds kleiner worden, er komen steeds meer hele goede vliegers.
Ook de ondersteunende techniek wordt steeds beter en beter. Was je vroeger in het voordeel als je een goede meteoman bij je had, tegenwoordig beschikt iedereen over de juiste informatie. Was je vroeger slecht in navigatie, daar hebben ze een moving map voor uitgevonden.
Uiteindelijk is nu elk foutje desastreus voor de score. Blijkbaar doen we dat iets teveel deze wedstrijd. En hoe dat komt? Daar gaan we goed over nadenken!

Ondertussen gaat het vliegen hier gewoon door en we gaan uiteraard nog voor een dagoverwinning!!!!
De sfeer is nog steeds goed in het team, het zwembad wordt veelvuldig ge- en misbruikt en de teamtent doet uitstekend dienst als ontmoetingsplek voor de teambriefings en 's avonds het eten.
De ophalers vormen een goed grondteam, elk met zijn eigen kwaliteiten, daar ligt het zeker niet aan.
Volg WK Zweefvliegen
Montlu├žon


Verwerkingstijd: 0.01 seconden