Navigatie
Aangesloten bij:














zondag 10 augustus, afsluiting
Dat was het dan weer, de WK in Leszno 2014.
Uiteindelijk 2 man op een 9e plek, een 10e plaats, 21 en 33. Moet erkennen dat we wel eens betere WK's hebben gedraaid. Helaas dit keer niet. 
Wat gezegd moet worden van deze WK is dat de verschillen heel klein zijn, er zijn heel veel goede piloten die weinig voor elkaar onder doen. één klein ienemienie foutje en je doet al niet meer mee voor die dag. Dit wordt het best geïllustreerd in de 15 meterklasse, John Couts verliest met 7 punten de titel, dat is welgeteld 2 bochten. In de open klasse werd Andrew Davis die 1e stond de laatste dag 2e, normaal gesproken is dit voldoende om 1e te blijven. Maar Michael Sommer deed het erg goed en haalde hem alsnog in.

Wat onze eigen mannen betreft, tja, het ging net niet. We lieten soms teveel punten liggen, de scherpte was er soms niet helemaal. En dat kun je je in dit veld niet permiteren.
Als team hebben we goed gefunctioneerd, zowel in de lucht als op de grond. Het dagelijks ritme zat er goed in, iedereen hiled zich er goed aan waardoor alles liep als een goed ge-oliede machine. Ook de grondploeg functioneerde uitstekend, elke ophaler had zo zijn eigen klusjes voor het team.
De teamtent en het gezamenlijk koken/eten heeft een belangrijke bijdrage aan de goede sfeer. Het is een hoop gesjouw, maar zeker de moeite waard!

Vandaag gaan alle vliegers naar huis, vanwege het late tijdstip van de prijsuitreiking hebben de vliegers toestemming om eerder te vertrekken.  Ikzelf zal Nederland vertegenwoordigen tijdens de closing ceremony, om daarna naar Zuid Frankrijk te vertrekken om  nog een week met de deltavliegers op te trekken die daar een trainingswedstrijd hebben.

Tot een volgende keer misschien??

Frouwke
zaterdag 9 augustus, laatste wedstrjiddag
17.11 uur
Gelukkig loste de bewolking wat op waardoor de opdracht door velen goed te doen was. In het begin was het lastig, er kwamen toen ook wat kisten terug en er gingen wat aanhangers weg.
Behalve Francois is iedereen binnen, we weten geen tijden maar XT zat in het voorste groepje die thuiskwam en ik had niet het idee dat hij vroeg was vertrokken. 1R is als eerste weggegaan met de gedachte de dood of de gladiolen, helaas zijn het niet de gladiolen geworden.
Het wachten is nu op Francois.

15.00 uur
Het front gaat razendsnel, het is er nu al. Ben bang dat als de vliegers bij het laatste oostelijk keerpunt arriveren dit al helemaal onder de frontale bewolking hangt. We zijn benieuwd!

14.45 uur
Iedereen is nu op pad, Jeroen als laatste om 14.44 uur. Steven is al zijn water al kwijt. Het lijkt een moeilijke dag te worden waarbij de vraag is wat voor invloed de hoge bewolking heeft op het laatste been als de vliegers terug moeten komen. Hopelijk gaat dat lukken!
Steven adviseert zo zuinig mogelijk te vliegen, het is erg lastig.

Vanochtend even wat Ostrow taferelen bij de TC meeting.
De prijs uitreiking heeft men bedacht om 11.00 uur te doen in Leszno zelf. Voordat je dan weg bent naar huis is het dan 12.00 uur.... In het tijdschema van de wedstrijd heeft altijd 10.00 uur gestaan.... Dus mensen hebben tickets geboekt, ferry's, er zijn mensen die maandagmorgen moeten werken., dat gaat hem dus niet worden.
Maar tja, ze hebben het speciaal op 11.00 uur gezet omdat men het publiek wil interesseren voor het vliegen. En er zijn natuurlijk officials gevraagd ...
Een mooi streven maar niet op de dag dat iedereen naar huis moet.
Oostenrijkse TC zei : dan zal het marktplein leeg zijn..., andere Tc's knikten instemmend, ijzige stilte....., en toen ging men over op de orde van de dag.
De meeste teams hebben hun piloten nu de vrije keus gelaten wat te doen wat te doen, ook de Nederlandse piloten mogen kiezen wat te doen. Ik als TC zal dan het Nederlandse team representeren.

14.08 uur
Ronald: ik kom lastig omhoog, als je hoog zit: gaan!
Steven is al gestart, Francois kwam niet goed weg en keerde om..
even duimen voor de 18 meter!
Ondertussen lijkt de frontale bewolking al eerder boven Leszno aan te komen, om half vier

13.45 uur
De kisten die ni nog moeten starten komen kastig omhoog,oeps, dat zijn onze jongens nog van de 18 meter :-(
open en 15 meter krijgen het advies hoog te blijven!

13:30 uur
Race-opdrachten -> GliderTracking


Daar zijn we weer!
De kisten worden weggesleept, blauw met af en toe een cumul. Vanuit het westen nadert frontale bewolking, die we om half vier boven Leszno verwachten.
Hopleijk kan de 18 meter goed wegkomen vandaag, ze staan in de laatste rij. Vandaag is het geen goede dag om als laatste te starten, het eerste stukje is even lastig voordat je hoog genoeg zit, in het begin zitten sommige kisten laag Er zitten al wel kisten heel hoog, maar het duurt zo te zien dus even voordat je er bent.

De dag van gisteren
Mooi resultaat van Francois, met behulp van Steven aldus Francois. Mooi teamwerk dus. Lastig weer, cumuls die het wel of niet deden, hoeveel kon er van koers worden afgeweken? 18 meter is zoekende naar de juiste taktiek en hebben de vluchten van hen met die van de Jonkers bekeken. Tja....., lastig te zeggen, waarom besluit je het ene moment op koers te blijven en het andere moment om wel af te buigen?
Ronald kon geen fatsoenlijke bel vinden, aldus hemzelf en hij was uiteindelijk net iets te laat gestart waardoor hij op het einde van de opdracht met afzwakkende thermiek te maken kreeg.
vrijdag 8 augustus
17.56 uur
Ronald gaat schakelen, 10 km uit.
We zijn weer benieuwd naar de uitslagen.

17.47 uur
XT final glide...."het is klote gegaan" , daar was ik al bang voor, naar Glider tracking kijkend.

17.15 uur
XTC is binnen, PT is binnen, 71 binnen, 1R schakelen, Ronald was "even druk", zou ondertussen ook al op final glide moeten zitten.

17.00 uur
De eerste kisten komen binnen, o.a. Kawa. We horen onze mannen inmiddels weer op de radio. XTC op final glide, Steven 55 km uit maar lastig.
XT moet nog ong. 100 km

14.30 uur
iedereen is op pad, mooi weer, afe en toe wat vreemde cumuls ertussen, blauwe gaten, Ben benieuwd hoe het afloopt vandaag.!

14.12 uur
15 meter klasse is al een keer gestart maar weer teruggekomen, Steven werd "uit een bel geduwd" en besloot terug te gaan. Iedereen hangt voor de lijn. Er komen nog weer meer mensen terug die al waren afgevlogen. betekent dat het wrsch nog niet goed genoeg is.
Nog wat politiek nieuws...
Ik had het al gehad over de ouderen die het kader hier vormen en de jongere generatie die het eigenlijk beter weet maar waar niet naar wordt geluisterd?
De wedstrijdleider van de WK junioren vorig jaar zat in de scoring. Zeer deskundige jongeman die het echt heeft begrepen. Die is naar huis gestuurd twee dagen geleden. Waarom precies weet ik niet, feit is wel dat de scoring de laatste twee dagen slecht is, na 45 minuten is er nogg niet gescored.
Verder is er iemand met al het inschrijfgeld vandoor gegaan, dat was al voor de wedstrijd, mmmmm.... "all politics" zei Georgio Ballarati

13:15 uur
We hebben weer een videojournaal !!

12.15 uur
Het is weer begonnen! Op dit moment wordt er gestart. 5/8 cumulus, blauwe lucht.
De vraag is of er vanavond nog buien tot ontwikkeling komen. Het ene weerbericht geeft aan van wel, het andere niet.

11.00 uur
Daar zijn we weer.
Briefing is achter de rug, frontje is net gepasseerd, de zon begint te schijnen, de A-opdracht is bekend, tussen de 360 km en 400 km mogen de mannen vliegen vandaag. Het lijkt een mooi vliegdagje te worden, yes :-)


opdrachten: GliderTracking

De dag van gisteren
Een mooie tweede plaats voor Ronald, hoewel hij zelf niet heklemaal tevreen was. Jammer dat de opdracht relatief klein was en het daardoor geen 1000 punten dag was. Hierdoor was het onderlinge puntenverschil niet groot en is Ronald "maar" drie plekken gestegen.

Gisteren de dag afgesloten met de ondertussen traditionele Dutch British BBQ. Vanaf ik denk ongeveer 2005 is het gebruik om een avond met elkaar te BBQ-en. Het was weer ontzettend gezellig, het weer, prachtige zonsondergang, droeg daar wel aan bij. Het ziet er naar uit dat deze traditie voorlopug wel voorthezet wordt: ook bij de WK Junioren werd er een british Dutch BBQ georganiseerd.


Volg WK Zweefvliegen
Montluçon


Verwerkingstijd: 0.17 seconden